Hírek
2015. Május 12. 11:00, kedd |
Életmód
Forrás: MTI
A gyorséttermi ételek megölhetik az elhízás ellen óvó baktériumokat
A gyorséttermi ételeken alapuló egyhangú táplálkozás megöli az elhízás, a szívbetegségek, a cukorbaj és a rák ellen óvó bélbaktériumokat.
Derült ki ez egy kutatásból, mely összefüggést fedezett fel a jótékony baktériumok, az étrend és az általános egészségi állapot között.
Az emberi bélrendszer mintegy 3500 különböző mikrobafajt tartalmaz, ezek együttes súlya nagyjából 1,3 kilogramm. A kutatók úgy vélik, az egyhangú, kevés, erősen feldolgozott fogáson alapuló táplálkozás miatt elpusztulhat a gyomorbaktériumok több mint egyharmada - idézte a The Daily Telegraph Tim Spector, a londoni King’s College epidemiológus professzora napokban megjelenő könyvét, a The Diet Mytht (A diétamítosz).
A felfedezés megmagyarázhatja, miért híznak egyesek, míg mások nem, pedig nagyjából azonos mennyiségű zsírt, cukrot, fehérjét és szénhidrátot fogyasztanak.
A kutatás vezetőjének egyetemista fia, Tom tíz napig csak a McDonald's hamburgereit, sült burgonyáját, csirkefalatjait ette és kólát ivott hozzá. A teszt előtt mintegy 3500 bélbaktériuma volt, közülük az úgynevezett Firmicutes törzs dominált.
A gyorsétrenddel gyorsan elvesztett 1300 baktériumfajt, ekkor már a Bacteriodetes törzs dominálta a baktériumflórát. Arra következtettek, hogy az egyhangú, egészségtelen ételek végeztek velük.
Spector kutatási eredményei arra világítanak rá, hogy az elhízás összetett probléma, nem írható egyszerűen a túl sok evés számlájára.
A bélflóra fontos szerepet játszik a káros mikrobák távol tartásában és az anyagcsere szabályozásában: emésztő enzimeket, A- és K-vitamint termelnek, ezek fontos ásványok - többek között kalcium és vas - felszívódását segítik elő.
A baktériumok kiegyensúlyozatlan összetételét összefüggésbe hozták a bélgyulladás fokozott kockázatával, más kutatás szerint az autizmus kapcsolatos lehet a bélbaktériumok kisebb aktivitásával.
"Valószínűleg a bélbaktériumok összetételének változása okolható az elhízásos esetek többségéért és az általa okozott cukorbetegségért, rákért és szívbetegségért" - mutatott rá Spector. Hozzátette, hogy az egészséges étrend szempontjából a zsírok és a cukor kerülése kevésbé fontos, mint az, hogy a lehető legváltozatosabb és leginkább természetes ételeket fogyassza az ember.
Elmondta, hogy 15 ezer éve mintegy százötvenféle alapanyagot evett az ember rendszeresen, ma azonban a többség kevesebb mint húszfélét fogyaszt, amelyek közül sok - vagy akár az összes - erősen feldolgozott fogás, ezek legtöbbször csak négy nyersanyagra épülnek: kukoricára, szójára, búzára vagy húsra.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 11. 10:00, csütörtök | Életmód
Emberen tesztelték a sejteket megfiatalító kezelést
Emberen tesztelték a Life Biosciences sejteket megfiatalító génterápiás kezelését - írja a nature.com.
2026. Június 11. 07:00, csütörtök | Életmód
Allianz: a rolleres károk legnagyobb részét bérelt elektromos járművekkel okozzák
A rolleres károk csaknem kilencven százalékát bérelt eszközökkel okozzák, ezért is sürgető a szabályozás - derül ki az Allianz Hungária biztosító szerdán közzétett elemzéséből.
2026. Június 10. 12:00, szerda | Életmód
Már 2025/2026-os tanévben sem alkalmaznák a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerét
A Tisza Párt két képviselője által kedden benyújtott törvényjavaslat hatályon kívül helyezné az értékelési rendszerről szóló belügyminisztériumi rendeletet is.
2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód
Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi
Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.
