Városlista
2026. június 11, csütörtök - Barnabás

Hírek

2018. Október 26. 07:32, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció:pixabay

A kisgyerek bélflórája előjelezheti a későbbi elhízás kockázatát

A kisgyerek bélflórája előjelezheti a későbbi elhízás kockázatát

A kisgyerek bélflórájának összetétele jelezheti a későbbi elhízás kockázatát egy amerikai tanulmány szerint.

A kutatók szerint a bélben élő mikrobák összetétele a második életévben összefügg a 12 évesen mért testtömegindexszel (BMI) - számolt be róla a Science Daily tudományos hírportál.

A kétévesen mért BMI (a testmagasság osztva a testtömeg négyzetével) nem volt jelentősen magasabb azoknál a gyerekeknél, akik később túlsúlyosak vagy elhízottak lettek, ami arra utal, hogy a bélflóra összetétele lehet a túlsúlyhajlam legkorábbi figyelmeztető jele.

"Ha további kutatások megerősítik az eredményeinket, a bélflóra összetétele fontos szerepet játszhat a gyerekek elhízási kockázatának korai szűréséhez, amikor még nincs rajtuk túlsúly" - mondta Maggie Stanislawski, a Coloradói Egyetem PhD-hallgatója, a kutatás résztvevője.

A kutatók 165 olyan kisgyerek adatait elemezték, akiknek megvoltak a 12 évesen mért BMI-számaik is. Az adatok egy nagyszabású norvég felmérésből származnak.

A norvég felmérés 2002-ben kezdődött, nagyjából 550 gyerek vesz benne részt, ma tizenévesek. A kismamákat a szülés után, a kórházban kérték fel a részvételre. Tizenkét évesen a gyerekek 20 százaléka volt túlsúlyos vagy elhízott.

A tudósok összehasonlították a gyerekek 12 éves kori BMI-jét a bélflóramintájukkal, amelyet hat alkalommal vettek: négy- és tíznaposan, majd egy és négyhónaposan, végül egy és kétévesen.

A kutatók összefüggést találtak a 12 éves kori, nem és kor szerint módosított BMI és a tíznaposan, valamint kétévesen vizsgált bélflóra-összetétel között.

"Egyévesen erősebb volt az összefüggés, mint a korábbi minták esetében, de kétévesen volt a legerősebb. Azok a gyerekek, akik később elhíztak, kétévesen még nem mutatták ennek más előjelét. Mivel a bélflóra összetételét az étrend befolyásolja, az összefüggés tükrözheti azt is, mivel etették a gyerekeket" - mondta Stanislawski.

Hangsúlyozta, hogy a gyerekek jó bélflóra-összetételét úgy is támogathatják a szülők, ha minél többféle zöldségből és rostokból álló, kiegyensúlyozott étrendet kínálnak neki.

Az írás az mBio című szaklap friss számában jelent meg.

Ezek érdekelhetnek még

2026. Június 11. 17:00, csütörtök | Életmód

Folytatódik a Veszprémi Petőfi Színház öt éve indult átépítése

2026. Június 11. 10:00, csütörtök | Életmód

Emberen tesztelték a sejteket megfiatalító kezelést

Emberen tesztelték a Life Biosciences sejteket megfiatalító génterápiás kezelését - írja a nature.com.

2026. Június 11. 07:00, csütörtök | Életmód

Allianz: a rolleres károk legnagyobb részét bérelt elektromos járművekkel okozzák

A rolleres károk csaknem kilencven százalékát bérelt eszközökkel okozzák, ezért is sürgető a szabályozás - derül ki az Allianz Hungária biztosító szerdán közzétett elemzéséből.

2026. Június 10. 12:00, szerda | Életmód

Már 2025/2026-os tanévben sem alkalmaznák a pedagógusok teljesítményértékelési rendszerét

A Tisza Párt két képviselője által kedden benyújtott törvényjavaslat hatályon kívül helyezné az értékelési rendszerről szóló belügyminisztériumi rendeletet is.