Városlista
2024. május 7, kedd - Gizella

Hírek

2012. Március 26. 07:07, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu / MTI

Január óta nem kötöttek mederhasználati szerződést

Január óta nem kötöttek mederhasználati szerződést

A balatoni kikötő-beruházások beindulását és a meglévő kikötők működését is akadályozhatja a közelgő szezonban...

Hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény januári hatályba lépése óta nem kötöttek az érintettekkel mederhasználati szerződéseket – mondta Csonki István, a szerződéskötésre jogosult Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője az MTI megkeresésére.

Kifejtette, a korábbi évekhez képest javult a Balatonnál a mederhasználati szerződések megkötésére irányuló hajlandóság, azonban a nemzeti vagyonról szóló törvény január 1-jei hatályba lépése óta nem köthet az igazgatóság mederhasználati szerződést az ehhez szükséges mintaszerződés felülvizsgálatáig. A felülvizsgálat célja, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) összhangba hozza a szerződéskötések alapjául szolgáló dokumentumot az új jogszabály rendelkezéseivel.

Az elakadást az okozza, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint nem létesíthető osztott tulajdon az állam vagy a helyi önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló és nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonon – ilyen a Balaton medre is. Márpedig a mederhasználati díj bevezetésekor az érintettek kiharcolták, hogy a speciális balatoni helyzetekben, ahol kifejezetten a vízmederbe épülnek beruházások (mólószárak), ezekre a „felépítményekre” tulajdonjogot jegyezhessen be a beruházó, egyebek közt azért, hogy az fedezetül szolgálhasson a fejlesztéshez szükséges hitelfelvételhez.

Jelenleg a korábban osztott tulajdon bejegyzést lehetővé tevő mederhasználati szerződések felülvizsgálatának lezárultáig új szerződés nem köthető, márpedig ennek megléte szükséges minden üzemelési, fennmaradási, illetve létesítési engedélyeztetési eljárás lezárásához. Ennek hiánya akadályozza a kikötő-beruházások beindulását és a már meglévő kikötők működését is, egyebek közt Ábrahámhegynél, Csopakon, Balatonfűzfőn, Badacsonytördemicnél. Csonki István tájékoztatása szerint összesen több mint száz olyan kikötő van a Balatonon, amelynek előbb-utóbb mederhasználati szerződést kell kötnie, de nagy részük korábbi engedélye még nem járt le. Jelenleg mintegy húsz kérelmező vár a mederhasználati szerződése megkötésére.

Az MNV-hez elküldött kérdéseire az MTI a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályáról kapott választ, amely szerint a nemzeti vagyontörvény új rendelkezése nem akadályozza a vizek medrében végrehajtott vállalkozói fejlesztéseket, köztük a kikötő-beruházásokat. A minisztérium álláspontja szerint azért, mert a kikötő nem a folyón, illetve tavon létesítendő felépítmény, vagyis nem létesít osztott tulajdont a folyó- illetve tómederrel, hanem a parti ingatlannal alkot egységet, amely viszont már nem tartozik a kizárólagos állami, önkormányzati tulajdoni körbe. Az elbontható stég, kikötő jogilag ingóságnak minősül akkor is, ha szilárd alappal rendelkezik, tehát osztott tulajdon ezekben az esetekben sem keletkezik.

A Balatonon meglévő és létesítendő kikötőkre 2007 szeptemberétől kezdtek el mederhasználati szerződéseket kötni, díjfizetésre kötelezve a kikötő-üzemeltetőket. Az érintettek több szempontból is kifogásolták az új rendszert, így jó három évig mindössze 17 mederhasználati, illetve bérleti szerződést sikerült nyélbe ütnie a hatóságnak. Az elégedetlenkedés hatására tavaly az MNV széleskörű egyeztetést követően új díjfizetési rendszert vezetett be, amely jelenleg is hatályos.

A szerződések megkötésével megbízott vízügyi igazgatóság tapasztalatai szerint az új feltételek – főként a háromféle díjszámítás közötti választási lehetőség, amely ez év májusának végéig áll fenn –, továbbá a díj szakaszos bevezetése szerződéskötésre ösztönözte a kikötőt működtetőket. Tavaly már 25-re emelkedett a jelentkezők száma. Több esetben már olyan kikötőt működtetők is jelzik a szerződéskötési szándékukat, akiknek még nem járt le az évekkel ezelőtti gyakorlat szerint üzemeltetésre jogosító vízjogi engedélyük, illetve hajózási engedélyük, pedig még csak tervben van egy olyan jogszabály, amely szerint a mederhasználati szerződéssel nem rendelkező kikötők elvesztik az engedélyüket. Lejárt engedélyek esetén viszont egyértelmű a helyzet: további üzemelésről csak akkor lehet szó, ha megkötik az objektumra a mederhasználati szerződést.

MTI / mno

Ezek érdekelhetnek még

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő, 3,6 kilométer hosszú, 8647-es számú utat hétfő délután.

2024. Május 07. 07:29, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: az Európai Unió bővítésének felgyorsítása lesz a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb célja

Az Európai Unió (EU) bővítésének felgyorsítását nevezte a magyar uniós elnökség egyik legfontosabb céljának a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán hétfő este.

2024. Május 06. 12:44, hétfő | Belföld

Nagy Márton szerint Magyarország képes meghatározó szereplővé válni az űripar területén

Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá teszi arra, hogy meghatározó szereplővé váljon az űripar területén

2024. Május 06. 07:49, hétfő | Belföld

Vonat elé hajtott egy kamion Baján

Személyvonat elé hajtott egy kamion hétfő reggel Baja térségében, az 55-ös főút 106-os és 107-es kilométere közötti vasúti átjáróban;